Μήπως ήρθε η ώρα να γράψεις τη δική σου ιστορία;

Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2016

Συνέντευξη στην καθηγήτρια ΕΛΕΝΑ ΜΠΟΛΟΝΑΣΗ



Η Έλενα Μπολονάση  είναι δικηγόρος και εκπαιδευτικός και συνεργάζεται για 1η χρονιά με το εργαστήρι δημιουργικής γραφής Tabula Rasa.
Τη σπουδαστική χρονιά 2016-17 θα διδάξει το μάθημα «Εγκληματολογία».
Είναι απόφοιτος του τμήματος Νομικής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και απόφοιτος του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Έχει εργαστεί στον τομέα της εκπαίδευσης, γνωρίζει τρεις ξένες γλώσσες και δεν σταματά να παρακολουθεί συνέδρια και σεμινάρια.
Παράλληλα ανέπτυξε και την καλλιτεχνική της πλευρά αφού σπούδασε μουσική – παίζει τέσσερα μουσικά όργανα αλλά και δημιουργική γραφή και σενάριο.
Τα τελευταία χρόνια αρθρογραφεί σε ιστοσελίδες πολιτιστικού περιεχομένου γράφοντας κυρίως θεατρικές κριτικές.
     Αυτό που τη χαρακτηρίζει είναι η εργατικότητα, η υπευθυνότητα και η συνέπεια της.


1)Τελικά υπάρχει το «τέλειο έγκλημα»;

«Τέλειο» είναι το έγκλημα που εξάπτει τη φαντασία του θεατή ή του αναγνώστη σε τέτοιο βαθμό, ώστε να μπει ο ίδιος στη διαδικασία του ερευνητή, να νιώσει συμπάθεια για το θύμα και να ακολουθήσει την ιστορία μέχρι την επίλυσή της με αμείωτο ενδιαφέρον. Τέτοια εγκλήματα θα σχεδιάσουμε στο μάθημα. «Τέλειο έγκλημα» πρακτικά δεν υπάρχει. Υπάρχουν εγκλήματα που δεν έχουν εξιχνιαστεί, πράξεις άδικες που παραμένουν ατιμώρητες, εγκληματίες που κυκλοφορούν ελεύθεροι. Το αν ο θύτης θα βρεθεί τελικά αντιμέτωπος με τη δικαιοσύνη έγκειται στην ικανότητα της ομάδας έρευνας, αλλά και στην οξυδέρκεια του ίδιου του δράστη. Ωστόσο, από τη στιγμή που ένα έγκλημα γνωστοποιείται και χαρακτηρίζεται ως τέτοιο, είναι ήδη ατελές. Οι ατέλειες αυτές είναι που δίνουν ερεθίσματα και αποτελούν έμπνευση για τη μυθοπλασία και τη δημιουργία σεναρίων μυστηρίου ή αστυνομικού περιεχομένου. Είναι αυτές που δίνουν στις ιστορίες ανατροπές, εκπλήξεις και δημιουργούν σασπένς.

2)Το σεμινάριο εγκληματολογίας που θα διδάξετε στη σχολή θα αφορά και στη λογοτεχνία και στο σενάριο; Σε ποιους άξονες θα κινηθείτε; Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτό.

Στο σεμινάριο θα εξετάσουμε τον τρόπο που ένα έγκλημα μπορεί να γίνει αφόρμηση για τη δημιουργία μιας ιστορίας μυθοπλασίας. Ο κάθε σπουδαστής θα κληθεί να δουλέψει πάνω στο είδος που τον ενδιαφέρει περισσότερο χωρίς περιορισμούς. Έμφαση θα δοθεί στην απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων, ώστε τα σενάρια και τα πεζογραφήματα του είδους να έχουν συνέπεια και ρεαλισμό τόσο κατά τη σύνθεση της ιστορίας όσο και στο στήσιμο των χαρακτήρων. Θα ασχοληθούμε με το προφίλ του θύματος, του θύτη και όσων εμπλέκονται σε ένα έγκλημα, αναλύοντας και τους κοινωνικούς/ οικογενειακούς/ ψυχολογικούς παράγοντες που οδηγούν σε αυτό. Θα αντλήσουμε έμπνευση από εγκλήματα που συγκλόνισαν τον κόσμο, θα μελετήσουμε πετυχημένα παραδείγματα του είδους και τα συνηθέστερα ατοπήματα ενός σεναριογράφου/ λογοτέχνη που καταπιάνεται με το έγκλημα.

3)Ενώ η αστυνομική λογοτεχνία έχει αρκετά και καλά δείγματα στην Ελλάδα δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις αστυνομικές σειρές ή σειρές μυστηρίου που στο εξωτερικό υπάρχουν κατά κόρον. Γιατί πιστεύετε συμβαίνει αυτό;

Ένας βασικός λόγος είναι η απουσία της απαιτούμενης τεχνογνωσίας για τη δημιουργία τέτοιων σειρών. Για να στηθεί σωστά μια αστυνομική σειρά ή μια σειρά μυστηρίου απαιτείται έρευνα, μελέτη και –ιδανικά- μια ομάδα ανθρώπων που με τις γνώσεις τους και την επιστημονική τους κατάρτιση θα συνδράμουν όπου απαιτείται. Στο εξωτερικό αυτό είναι σύνηθες φαινόμενο, όχι μόνο στις σειρές μυστηρίου, αλλά σε κάθε παραγωγή που απαιτεί ειδικές γνώσεις. Στις αστυνομικές σειρές υπάρχουν δικηγόροι, ειδικοί πραγματογνώμονες για τη δημιουργία των σκηνών εγκλήματος κλπ. Στην Ελλάδα όλα αυτά τα φροντίζει ο σεναριογράφος με την προσωπική του προσπάθεια. Στο σεμινάριο της εγκληματολογίας θα καλύψουμε τέτοιου είδους κενά και θα βοηθήσουμε τον σπουδαστή να διαχειρίζεται το φαινόμενο του εγκλήματος στη μυθοπλασία.
Επιπλέον, το κοινό στην Ελλάδα δεν έχει εκπαιδευτεί να παρακολουθεί τέτοιου είδους σειρές. Είναι ένα είδος που, ακριβώς επειδή είναι πιο σπάνιο, δεν είναι και αρκετά οικείο. Αυτό όμως δεν πρέπει να λειτουργεί αποτρεπτικά για τη δημιουργία σειρών μυστηρίου ή αστυνομικών σειρών στην Ελλάδα. Υπάρχει και η ανάγκη και η ζήτηση στην τηλεοπτική αγορά για σειρές αντίστοιχης θεματολογίας με δείκτη το πόσο δημοφιλείς είναι οι ξένες σειρές που παρακολουθούν πια οι Έλληνες μέσω διαδικτύου. Άλλωστε, έχει αποδειχτεί πως το ποιοτικό τηλεοπτικό προϊόν πάντα βρίσκει ανταπόκριση. Δεν πρέπει, επίσης, να ξεχνάμε την αποδοχή που είχε στο ελληνικό κοινό η «10η εντολή», ο «Κόκκινος Κύκλος»… σειρές που οι τηλεθεατές αγαπούν ακόμα και στις επαναλήψεις τους.

4)Τι προσδοκάτε να έχει αποκομίσει ένας μαθητής σας με το πέρας των μαθημάτων;

Όχι μόνο με το πέρας των μαθημάτων, αλλά σε όλη τη διάρκειά τους, ο σπουδαστής θα αποκτήσει την ικανότητα να μεταφέρει με απλές κινήσεις το προϊόν της φαντασίας του στο χαρτί και να το μετατρέπει σε σενάριο ή λογοτεχνικό κείμενο. Ο καθένας έχει στο μυαλό του ιδέες. Το ζητούμενο είναι το πως μια ιδέα μπορεί να γίνει σεναριακό θέμα. Πώς γύρω από ένα γεγονός μπορεί να γραφτεί ένα ολόκληρο βιβλίο. Αυτή την ικανότητα θα καλλιεργήσουμε. Έτσι ο σπουδαστής θα αποκτήσει τον τρόπο σκέψης του δημιουργού, τις γνώσεις που θα τον βοηθήσουν να ξεπερνά τις δυσκολίες του είδους, την κατάρτιση, αλλά και την αυτοπεποίθηση πως όσα παρουσιάζει μέσα από τη δουλειά του ευσταθούν. Η γνώση είναι σπουδαία δύναμη.
Επίσης, κάθε σπουδαστής θα δημιουργήσει μέχρι το πέρας των μαθημάτων μια δική του ταινία μικρού μήκους ή ένα διήγημα, ακολουθώντας τις οδηγίες που θα δίνονται στο χρονοδιάγραμμα των μαθημάτων.

5) Πείτε μας σε 2-3 φράσεις ένα πρωτότυπο έγκλημα που όταν το μάθατε σας είχε εξάψει τη φαντασία;

Τα πιο πρωτότυπα εγκλήματα είναι αυτά που θα γράψουμε κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.


Πληροφορίες για το μάθημα που διδάσκει θα βρείτε παρακάτω:

Για το βιογραφικό της καθηγήτριας ακολουθήστε το σύνδεσμο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου